Nintendo Switch OLED este upgrade-ul de care avea nevoie consola (review)

Timp 09/03/2022 De mhb

Nintendo Switch a fost răspunsul producătorului japonez la eșecul rușinos pe care l-a înregistrat Wii U, iar de la momentul lansării sale până astăzi, consola handheld a reușit să cucerească publicul prin intermediul abordării simple și a librăriei de jocuri care conține unele dintre cele mai emblematice francize și cele mai îndrăgite personaje din istoria gaming-ului. Iar astăzi, după luni întregi de speculații și zvonuri, am reușit să pun mâna pe versiunea nouă a consolei, Nintendo Switch OLED și consider că este pasul înainte de care avea nevoie device-ul portabil pentru a rămâne relevant în fața noilor PlayStation 5 și Xbox Series X|S.

Chiar dacă la prima vedere nu pare să aducă foarte multe îmbunătățiri însemnate, Nintendo Switch OLED nu face doar atât, ci reușește să repare mici chestii care nu m-ar fi deranjat neapărat la vechea consola dacă nu le vedeam implementate aici. Așa că vreau să răspund la întrebarea care este pe buzele tuturor în acest moment: „Merită să faci upgrade la Nintendo Switch OLED dacă ai deja versiunea precedentă?”

Ce noutăți introduce Nintendo Switch OLED?

Nintendo nu a ținut sub cheie informațiile despre noua versiune a consolei și am știut încă din luna August care urmează să fie schimbările. Și vreau să începem cu elefantul din încăpere, adică ecranul OLED. Unde Switch îți oferă un ecran LCD decent pentru o consolă portabilă, lansarea modelelor next-gen de la Sony și Microsoft le-a forțat puțin mâna japonezilor de la Nintendo. Așa că am primit un upgrade la un ecran cu tehnologie OLED, cu o diagonală ceva mai mare și culori mult mai vii decât înainte.

În primul rând, o să vă povestesc despre dimensiune pentru că este un aspect important. Deși ecranul are o diagonală mai mare, aceasta a rezultat din tăierea marginilor. În acest fel, Nintendo Switch OLED este identic cu modelul standard și nu vei avea nici o dificultate în a folosi orice fel de accesorii. Iar acest upgrade de dimensiune chiar își face simțită prezența, deși la prima vedere pare mic. Dar când vorbim despre dimensiunea textului, a interfeței grafice din jocuri și alte elemente care sunt mai greu de văzut pe un ecran mic, mulți gameri vor aprecia schimbarea.

Veștile bune referitoare la ecran nu se opresc aici. Inițial am crezut că mi se pare, dar după ce i-am consultat pe Carol și pe Ovidiu care mi-au confirmat bănuielile, am mai remarcat o schimbare. Deși hardware-ul de la interior nu este schimbat, ecranul se mișcă mai fluid, rezultând în senzația de îmbunătățire a performanței. Iar pe o consolă portabilă cu putere destul de limitată, o schimbare de genul este numai bună.

Bun, deci până acum avem un ecran mai mare și mai fluid. Dar o altă diferență sesizabilă este coloritul, modul în care sunt afișate imaginile. Ecranul de pe Nintendo Switch OLED oferă imagini mai vii, culori mai puternice și pune la respect vechiul LCD când vine vorba de nuanțe de negru. Jocuri precum Asphalt 9, Animal Crossing sau Super Mario Odyssey sunt și mai eye-candy ca până acum, iar când astfel de jocuri formează majoritatea librăriei de pe consolă, putem spune că este încă o schimbare în bine. Și chiar dacă rezoluția a rămas tot 1280×720, doar îmbunătățirile aduse de ecran fac noua consola să merite atenția și banii noștri.

Știu că mulți dintre voi așteptați să vă vorbesc despre hardware. Doar nu au umblat zvonuri despre un Switch 4K degeaba pe internet. Ei bine, ba da, iar Nintendo a explicat asta destul de clar. Așadar consola rămâne la fel de puternică (sau slabă) ca până acum. Singura schimbare este capacitatea de stocare care a fost dublată, de la 32GB la 64GB. Un upgrade bine-venit, dar în același timp nu chiar atât de importat întrucât majoritatea dintre voi aveți deja un card SD pentru și mai mult spațiu.

O construcție mai solidă și un aspect mai frumos

Nintendo Switch OLED nu adresează doar ecranul de pe consola precedentă, ci rezolvă și mici inconsistențe ale carcasei. În primul rând se simte mai greu și ceva mai solid. Comparația unu la unu dintre cele două console a fost vitală în cazul acesta, întrucât le-am putut ține pe amandoua în mâini și le-am analizat de-aproape. Așa că haideți să trecem în revistă ce este schimbat.

În primul rând, carcasa este mai solidă și consola se simte mai bine închegată. Nu este de parcă Switch-ul normal nu este calitativ, dar când primești un upgrade gratis nu te poți plânge. Și a dispărut o chestie care pe mine m-a deranjat puțin la versiunea standard: joy-con-urile nu se mai simt de parcă sunt gata să cadă sau ar putea fi rupte de pe consola, conferindu-i senzația de utilizare a variantei Lite. Pare că sunt dintr-o bucată, iar asta este foarte bine.

Un alt feature interesant al lui Nintendo Switch OLED este suportul pentru modul tabletop. Înainte, consola era susținută de un picioruș de plastic similar cu cel pe care-l vedem pe carcasele telefoanelor. Noua versiune oferă mai multă siguranță, iar acum nu ai doar un picioruș mic pe care-l poți rupe din greșeală. În schimb poți ajusta direct un element al carcasei pentru a o fixa pe masă. Iar la fel ca și piciorușul de plastic, acest capac joacă un dublu-rol întrucât ascunde slot-ul pentru microSD.

Odată cu schimbarea suportului pentru modul tabletop, a fost nevoie și de o relocare a difuzoarelor. Acestea au fost mutate puțin mai jos pentru a putea acomoda clapeta. Din ce am înțeles și partea audio a primit un oarecare upgrade, dar nu am auzit nicio schimbare în timpul testelor și sunt în continuare de părere că Nintendo Switch îți oferă strictul necesar pe partea audio și nimic mai mult. Nu este nici de departe un performer bun la această categorie, dar nici nu îți trebuie mai mult. Iar dacă vrei calitate audio superioară, jack-ul de căști rămâne neschimbat.

Ce s-a schimbat pe partea superioară a consolei sunt butoanele. Aici avem parte de o modificare mică, dar care pentru mine este destul de însemnată. De ce zic asta? Pentru că am niște lopeți de mâini și butoanele micuțe de pe Switch-ul normal erau destul de greu de apăsat. De data aceasta butonul de Power este mai mare, iar butoanele de volum sunt mai alungite, astfel se simt la fel ca cele de pe un telefon și o să îți fie mai ușor să ajustezi volumul.

Ultima, dar nu cea din urmă schimbare este paleta de culori. Mie unul nu mi-a plăcut niciodată combinația de roșu și albastru de pe Nintendo Switch și mi se pare că făcea consola să pară kitschoasa, astfel am preferat mereu varianta gri. Dar Nintendo Switch OLED a introdus poate cea mai arătoasă variantă de până acum, cu un alb imaculat combinat cu negru. Este o soluție simplă, dar de efect și mă trimite cu gândul la PlayStation 5, într-un mod bun. Da, da, știu. O să se murdărească în timp și orice urmă de piele moartă de pe mână se va vedea după câteva urme de utilizare, dar asta este o problemă mică pe care o poți rezolva cu apă și săpun, ori niște alcool cu care să cureți odată la ceva timp consola. Asta dacă nu era logic că un dispozitiv handheld pe care-l ții toată ziua în mâna ar trebui curățat regulat.

Andocare și durata de viață a bateriei

Chiar dacă Nintendo Switch OLED este o consolă portabilă, una dintre caracteristicile care a făcut-o foarte atractivă pentru gameri a fost dock-ul care o însoțește. Acesta nu are doar rol de încărcător, ci face și legătura dintre consolă și un ecran pentru gaming la rezoluție FullHD. Iar dock-ul modelului OLED este puțin schimbat în comparație cu cel vechi. În primul rând, design-ul este ceva mai finuț cu un logo puțin mai mic și capacul de pe spate schimbat. Acum nu mai este o clapetă, ci un capac detașabil.

La interior avem parte de cea mai mare schimbare. Unde dock-ul vechi oferea un HDMI, un Type-C pentru încărcare și încă un USB normal pentru HDD-uri externe sau mai știu eu ce, dock-ul nou renunță la USB pentru un port LAN. În acest fel poți conecta un cablu de internet pentru viteze mai mari de download și conexiune mai stabilă.

Și dacă tot am vorbit despre încărcător, mi se pare corect să mă leg și de baterie. Aceasta a rămas neschimbată, dar durata de viață a crescut. Ecranul OLED este ceva mai eficient decât vechiul LCD, astfel vei câștiga câteva zeci de minute de gameplay. Nintendo susține că bateria rezistă între 4.5 și 9 ore de gaming cu o singură încărcare. La fel ca și în cazul versiunii precedente, mi se pare o durată de viață chiar bună ținând cont că este o consolă de jocuri.

Switch OLED prelungește dominația Nintendo pe piața de console portabile

Ca să fac un rezumat a tot ceea ce am vorbit până acum, Nintendo Switch OLED nu este neapărat un upgrade, cât este o reîmprospătare a rețetei originale care vine să rezolve probleme vechi, mici chichițe de design și oferă două îmbunătățiri sub forma ecranului și a stocării care nu doar că erau necesare, dar vin și la un preț super bun. Iar noua ediție a consolei are un preț de 1.999,99 RON, adică cu 400 RON mai mult decât un Switch normal.

Asta o va face un no-brainer pentru cineva care încă nu are un Switch și vrea să-și cumpere unul, dar în același timp va fi o alegere dificilă pentru un utilizator al consolei normale. Chiar dacă noul ecran OLED este superb și nu m-aș mai întoarce la cel vechi, nu știu dacă merită efortul de a-ți vinde consola actuală și de a completa diferența de bani până la modelul nou. Iar restul schimbărilor? Dacă până acum, cei aproape 90 de milioane de clienți au putut trăi bine-mersi cu versiunea normală, majoritatea o vor face și de acum înainte.

Cred că oamenii care vor face trecerea sunt ori cei care sunt extrem de pasionați de hardware, ori colecționarii, ori cei care vor cu ardoare noul ecran. În rest, player-base-ul tânăr și neinițiat în ale tehnologiei, fie nu va observa o schimbare, fie nu o va lua în seamă.

TaguriNintendo Switch OLED