Forza Horizon 4 Review – Racing Arcade-ul anului 2018!

Timp 07/05/2022 De mhb

Multi ani au trecut de cand nu am mai jucat un racer bun, ma refer aici la genul arcade, ca pe partea de simulatoare avem Project Cars 2 si restul. Forza Horizon 4 este jocul care mi-a mancat cateva zeci de ore de gameplay in ultima saptamana. Personal sunt genul care se plictiseste de un joc dupa cateva ore, asadar faptul ca acest joc a reusit sa ma tina lipit cu ochii in monitor, este o realizare!

Forza Horizon 4 este si primul joc din serie pe care il joc intens, in trecut fiind fan NFS si n-am simtit pe atunci nevoia sa incerc altceva. Insa cum NFS da fail dupa fail de cativa ani incoace, Forza Horizon 4 este ca o gura de aer proaspata in categoria Arcade Racing. Da, stiu exista si The Crew 1 si 2, dar din pacate aceasta serie nu m-a convins decat de faptul ca este o copie jalnica de NFS World, care a disparut acum ceva vreme. As putea spune ca Horizon 4 este ceea ce trebuia sa fie de la inceput Test Drive Unlimited 2, un joc in care de asemenea am pierdut zeci de ore, chiar daca era plin de probleme. Problemele acestuia stateau mai mult in controlul dificil al masinilor si evident ca nu a mai primit nici o imbunatatire, dupa ce Atari a inchis tot, inclusiv serverele de multiplayer.

Asadar Forza Horizon 4 fiind realizat de catre Microsoft,va primi actualizari cel putin inca 2 ani, la fel cum a fost si cu Horizon 3. Forza Horizon 4 este un racer open world care are o harta de aproximativ 70KM patrati, asadar avem spatiu sa ne plimbam pana ne plictisim. Jocul pastreaza formula adoptata si in Horizon 3. Practic jucatorul este pus intr-o locatie si trebuie sa participe la un festival de curse. Peisajul din joc este variat, avem parte de drumuri drepte, de paduri, de munti, de orase si evident de autostrazi fara gropi unde putem accelera cu masina la maxim. Exista locuri pe harta amenajate special unde poti sari cu masina pentru a putea aduna Skill Points, cu care apoi poti debloca diverse avantaje sau Perks, pe fiecare masina in parte.

Jocul are mai multe variante, cea Standard costa 60$ in Microsoft Store sau poti sa-l iei cu 40 Euro de pe G2A sau Kinguin. In varianta Standard avem peste 400 de masini, printre care gasim SUV-uri, camionete, dube, buggie-uri si cam tot ce are patru roti, chiar si ceva masini cu trei roti. Modelele 3D reproduc masinile foarte bine si in detaliu, iar Microsoft a platit probabil multi bani pentru licente. Fiecare masina poate fi tunata, desi la nivel vizual nu avem prea multe optiuni, asa cum exista in NFS, la nivel de componente sunt destul de multe, dar partea fun vine dupa ce instalezi toate piesele pe masina si incepi tuningul adevarat din ECU si alte componente, precum presiunea rotilor, modul in care functioneaza suspensia, aerodinamica, cutia de viteze automata, diferentialul si altele. Prin urmare chiar daca pui cele mai tari piese, poti obtine performanta si mai multa, in plus poti optimiza masina in functie de ce cursa urmeaza sa faci.

Jocul nu impune restricii la numarul de masini din garaj, asadar poti cumara cate masini identice vrei si sa le modfici dupa bunul plac, facand fiecare masina pentru un anumit tip de cursa, asa nu va mai trebui sa schimbi tuningul inainte de fiecare cursa. Dupa ce strangi bani si faci rost de o masina noua, primul lucru pe care il vei face cu siguranta va fi acest tuning, pentru ca masinile stoc sunt lente, sau cel putin asta e senzatia cu care am ramas. Fiecare masina are stilul sau de condus, astfel avem un handling diferit in functie de tractiune, greutate si ce cauciucuri avem pe aceasta. In plus modul de condus poate fi schimbat si din setarile jocului. Aici putem activa sau dezactiva diverse asistente, precum ABS, stabilizarea sau controlul tractiunii, de asemenea avem un mod de condus normal si unul simulation. Cel simulation este putin ciudat, prin urmare am ramas la modul normal. Am preferat de multe ori sa joc cu asistentele oprite, pentru ca sunt momente cand am simtit ca acel control al tractiunii te incetineste, mai ales in curbe. Pentru cei care tocmai se apuca de joc, exista si asistenta la directie si la franare, masina conducandu-se partial automat, dar asa dispare si toata distractia. In cursele online fiecare jucator poate participa cu setarile de asistenta preferate.

Pentru a adauga putin unicitate masinii tale, Forza Horizon 4 ofera un sistem de viniluri si tatuaje extrem de avansat, care cu siguranta va va consuma o mare parte din timp pentru a va crea designul dorit. Daca nu aveti talent artistic, nu este problema, puteti descarca foarte simplu un desen gata facut. Desenele sunt realizate de catre comunitate, iar unele dintre ele sunt adevarate opere de arta. Dar daca instalati un asemenea vinil, trebuie sa stiti ca nu mai puteti aduce modificari decat daca il stergeti de pe masina.

Jocul ne ofera o multime de tipuri de curse la care putem participa: circuite de viteza, dirt, off-road, cross, drag si altele. Pe langa modul Online, avem evident si un mod Story, iar felul in care ne este servit acesta, este unul inteligent, bazat pe scenarii, acestea fiind separate de cursele de sezon, care se schimba saptamnal. Scenariile sunt zece la numar, iar acestea va fac practic un om bun la toate. Intr-unul din scenarii trebuie sa faci cascadorii, in altul sa fii soferul unei vloggerite, in altul trebuie sa testezi masini pentru inchiriat, si astea sunt doar cateva exemple, iar pe langa asta, fiecare mai are un numar de capitole, care se desfasoara in diverse locatii pe intreaga harta. Pe langa aceste scenarii, pe harta apar diverse puncte de interes unde avem de realizat diverse actiuni, de exemplu Speed Trap, in care trebuie sa obtinem o viteza cat mai mare pe segmentul de drum predefinit, sau in zonele de drift, unde trebuie sa obtinem un scor cat mai mare.

Fiecare cursa ne ofera mai multe moduri in care o putem realiza, precum Solo, PVP, Co-Op sau Rival. In modul Solo avem parte de Drivatar, asa se numesc jucatorii condusi de catre AI-ul jocului. Acestia au numele si masinile jucatorilor reali. Inainte de inceputul fiecarei curse sau din setarile generale ale jocului putem alege nivelul de performanta a Drivatar-ului. Aici putem alege de la New Racer pana la Unbeatable. In modul Unbeatable veti rade putin, deoarece puteti merge cu 350KM/h cu o super masina, iar AI-ul va va depasi cu o masina mai slaba, ca si cum ar merge cu 500KM/h. Aici as putea spune ca Microsoft mai are putin de lucru, pentru ca acelasi lucru se intampla si la nivele mai scazute de dificultate.

Vremea dinamica din joc este impartita in patru anotimpuri, primavara, vara, toamna si iarna. Fiecare sezon dureaza 7 zile, si odata cu venirea unuia nou, in joc vremea se schimba si apar evenimente si curse noi. Astfel iarna avem curse pe un lac inghetat, iar tuningul masinilor cu care jucam in acest sezon trebuie modificat, deoarece avem asfalt rece si zapada, sau toamna cand pe jos este ud, trebuie sa ne adaptam stilul de condus si tuningul masinii. Aceasta dinamica de joc este de apreciat, practic mai taie din monotonie. De asemena in joc avem parte si de ploaie plus ciclu zi noapte. Mai lipseste sa ne putem da jos din masina, ca in GTA. Asa ceva ar fi posibil deoarece avem deja un personal pe care il cream la inceputul jocului, iar pe parcurul acestuia putem castiga haine si alte accesorii cu care il putem imbraca. Pe langa accesorii putem obtine si diverse miscari de dans sau replici pe care le putem da in joc, in timpul curselor sau in free roam.

Pentru a avea acces la modul de joc online, trebuie sa terminati prologul, care practic va trece prin cele patru sezoane, dar sub forma de poveste si curse interactive. Odata ce ati intrat online si va plimbati pe strada, puteti interactiona cu jucatorii de langa voi, iar optiunea HeadToHead va da posibilitatea sa provocati direct un alt jucator la o cursa rapida. Online avem parte si de un eveniment foarte tare, numit Forzaton, unde port participa toti jucatorii de pe server. Acest Forzaton este ca o intalnire unde toti joaca in aceeasi echipa si trebuie sa indeplineasca diverse task-uri si sa adune puncte pentru a trece la urmatorul eveniment. Punctele obtinute in urma evenimentului pot fi cheltuite in Forzaton Shop.

Jocul este crossplatform, astfel avem jucatori care sunt pe PC si pe Xbox in acelasi timp. Pana acum nu am intalnit probleme, in afara de cele de sincrionizare, unde te arata ca termini pe locul 1, si dupa cateva secunde iti spune ca ai terminat pe un alt loc. Evident problema poate fi si de la internetul slab al celorlalti jucatori. Cursele in Co-Op pot fi realizate cu pana la sase jucatori in aceeasi echipa. La acest capitol Forza Horizon 4 imi castiga si mai mult respecul, pentru ca face ca experienta cu prietenii sa fie si mai amuzanta. Iar pe viitor am putea vedea competitii la evenimentele de Esports cu acest mod.

Inca o parte de apreciat este legata de locul in care iesi intr-o anumita cursa. Nu trebuie neaparat sa iesi pe primul loc pentru a primi credite si puncte de influenta, important este sa termini cursa. Odata terminata o cursa, aceasta nu dispare de pe harta, indiferent de locul pe care ai iesit, in schimb ea va fi marcata cu un un laur, pentru a putea fi indentificata mai usor. In joc orice actiune iti poate aduce puncte; pana si iesirea de pe carosabil in tufisuri sau in zidurile de piatra de pe margine. Chiar si daca distrugi copaci, tot primesti puncte. Pare amuzant, dar acest sistem de punctaj te va face sa iti iei o masina 4×4 cu care sa te dai offroad doar pentru a face puncte ca sa deblochezi perk-uri pe masini. Multi jucatori fac asa, prin urmare nu trebuie sa iti fie rusine. Personal am realizat o cursa prin sistemul de Blueprints, unde pot aduna mai repede bani, asta dupa ce am gasit pe Youtube o multime de oameni care practica aceasta tehnica, ea fiind evident legala, pentru ca este efectiv o cursa in care pierzi 4-5 minute. Acest sistem de Blueprints care permite jucatoriilor sa isi creeze singuri curse si trasee, adauga o nota de libertate si astfel poate diversifica jocul, chiar daca cei de la Microsoft nu mai adauga curse noi, tot timpul veti gasi curse realizate de catre comunitate. Putem spune ca este un fel de Steam Workshop. Cand realizam un traseu, putem sa il facem in baza unei curse deja existente, dar aici avem posibilitatea de a seta ce tipuri de masini pot participa sau cum sa fie vremea in joc. Exista si o limita evident, dar aceasta nu este data decat de lungimea traseului, care poate fi de 67KM maxim.

Shoppingul de masini este mai lejer decat ma asteptam. Desi Forza Horizon 4 are DLC-uri, destul de scumpe, care iti ofera masini noi si alte lucruri, masinile deja existente sunt suficiente, iar acestea pot fi cumparate cu creditele castigate la curse. Creditele se fac pe mai multe cai, evident prin curse, dar si la roata norocului, unde avem doua variante, una care iti ofera un premiu si alta care iti ofera trei premii. Aici pe langa bani putem castiga masini, sunete de claxoane, sau imbracaminte si accesorii pentru Drivatar. Sansele de acces la rotile norocului se pot obtine prin avansare in nivel. Da, jocul are si nivel pentru fiecare jucator. Asadar nu avem parte de microtranzactii nesimtite precum cele din NFS. Prefer sa dau 50$ si sa cumpar Forza Horizon 4 Ultimate Add-Ons Bundle, care include acces VIP si Car Pass, decat sa dau banii in NFS pentru a putea juca la loteria pentru piese de masini. Asadar nota 10 Microsoft, pentru faptul ca nu sunteti la fel de lacomi precum alti producatori de jocuri.

Mi-a placut sa gasesc in joc modele de masini noi dar si mai vechi, plus ca sunt o gramada de producatori de care nici nu am auzit, jocul ne ofera pana si tiruri cu care sa ne dam pe strazile din Anglia. Daca aveti in garaj masini de care vreti sa scapati pentru a face un ban in plus, acestea pot fi scoase la licitatie. De asemenea daca vreti o anume masina, puteti cauta in sectiunea de lictitatii, unde cu siguranta cineva vinde modelul care va intereseaza. Licitatiile se pot organiza pe o perioada de minim o ora si maxim 24 de ore, timp in care masina va disparea din garaj. De asemena la licitatii puteti seta un pret de la care sa porneasca si un pret pentru cumparare instant. In joc avem parte si de Barn Cars, exact ca la Horizon 3 si 2. Aici trebuie sa descoperiti hambarele ascunse, iar inauntru sunt masini abandonate, care odata descoperite le primiti in garaj. Personal am cumparat DLC-ul Treasure Map care costa 3 euro, astfel scapati de bataia de cap de a descoperi locatiile ascunse pe harta. Prin urmare 3 euro pentru inca 15 masini, eu zic ca merita.

De asemena harta va dezvaluie locatiile si pentru Bonus Boards si Beauty Spots. Sunt masini pe care le puteti castiga deblocand toate perk-urile unei alte masini. Iar masina deblocata vine cu anumite bonusuri, de exemplu puteti obtine mai multe puncte de influenta sau puncte duble in timp ce faceti drift. Aceste masini sunt marcate ca fiind Forza Edition. Evident acestea poti fi achizitionate si de la casa de licitatii. Pentru a accesa meniul de Autoshow, garaj sau licitatii, este nevoie sa te deplasezi la una dintre casele tale sau sa mergi la Horizon Festival. Jocul iti pune la dispozitie mai multe case pentru a fi cumparate, avantajul fiind cel de fast travel pentru a ajunge mai rapid in diverse locuri.

Pentru navigarea prin joc, fara sa mai deschidem harta, ne vine in ajutor asistentul virtual ANNA, care iti indica automat locatii in funtie de nevoie, din meniu poti alege daca vrei sa faci curse sau daca vrei sa castigi puncte de influenta. De aici puteti opri interactiunea de tip Head To Head sau puteti vedea cursele noi din sezonul in care va aflati. Din meniu avem acces la ceva interesant numit Drone Mod, care ne permite sa ne plimba liberi pe langa masina, practic dintr-o drona. Una pe care nu o poti inalta prea mult din pacate.

Online, intr-o sesiune pot participa pana la 72 de jucatori, asadar serverul nu va fi invadat de mii de jucatori in acelasi timp. In lista de jucatori putem vedea nivelul fiecaruia si masina cu care se plimba. De aici putem alege de asemenea sa facem un convoi. Una dintre cursele interesante se numeste The Halo Experience Showcase. Poate ca va dati deja seama dupa nume ce vom vedea aici. Da, practic este ca o misiune de Halo, unde suntem pe o planeta straina de pe care trebuie sa evadam pentru ca a fost plantata o bomba. In misiune o putem auzi pe Cortana si conducem un M12S Warthog. Aceste curse de tip Showcase sunt total diferite fata de o cursa normala. Intr-una una va intreceti cu un tren, in alta cu un avion etc…

Experienta curselor online este unica, mai ales daca dai de rusi care intra intentionat in tine si urla in microfon cat ii tin plamanii, drept urmare am inchis orice fel de comunicatie audio cu cei din joc, traiasca Discord. Este de apreciat faptul ca nu am dat pana acum de codati, care sa strice si mai mult experienta online. Evident acestia exista, dar sunt rari, iar cand sunt prinsi sunt banati imediat.

Masinile se controleaza foarte bine atat din gamepad cat si din tastatura. Forza Horizon 4 reuseste astfel sa impace pe toata lumea, in schimb nu am incercat cu volan, dar pentru ca nu este un racing simulator, nici nu voi incerca. Pe partea de optimizari se poate spune ca sta excelent, iar Microsoft au facut ceva inteligent la setarile grafice. Acestia au adaugat o optiune care schimba in mod dinamic calitatea elementelor vizuale, astfel incat sa ai in joc cat mai multe FPS-uri.

Am testat jocul pe un AMD RX 590 cu Ryzen 1800x dar si pe un Ryzen 1700 cu GTX 1070 Ti. Pe sistemul cu RX590 am incercat cu setarile dinamice pe Ultra, iar acesta a functionet impecabil, in timp ce pe GTX 1070 Ti am pus manual totul pe Ultra. Singurele scaderi de FPS-uri le-am avut atunci cand am facut capturile cu Shadowplay, care a fost setat pe Full HD cu 30FPS si 40Mb/s. In unele zone jocul a scazut sub 60FPS, dar mai trebuie sa mentionez ca din nVidia control panel, am pus in setarile 3D totul la maxim in mod manual, asadar am avut Super Sampling 8x, anisotropic 16x si tot ce se poate pe on si quality. Aceste setari cresc calitatea in joc, peste ce ofera deja jocul. Grafica din joc arata foarte bine, chiar daca unele texturi de pe jos parca sunt din anii ’80,totusi suntem in era DirectX12 si RayTracing, ar fi interesant un update vizual mai complex, dar poate asta se va intampla la urmatorul joc peste 2 ani. In rest apa si efectele care apar cand mergi prin noroi, zapada, tufisuri sau cand spargi gardurile de piatra de pe marginea drumului sunt ok. De asemena partea de sunet este buna, nu este nimic de reprosat. In joc avem parte si de un radio cu muzica buna, dar putem asculta muzica si de pe Spotify. Per total pot spune cu sinceritate ca acest joc va primi primul loc in categoria racing arcade in 2018. In rest urmeaza sa ne jucam Fallout 76 si BF5. Vedem care dintre ele este mai interesat si care merita urmatorul review.