REVIEW Sony Xperia PRO-I: cea mai bună cameră foto, dar…

Timp 21/11/2022 De mhb

Citești acest review deoarece te interesează acest telefon ciudățel al Sony. Eu, personal, îl iubesc și mi l-aș lua și l-aș folosi ca telefon principal, însă are și elemente care-l fac greu de recomandat pentru majoritatea. Înainte de toate să vorbim despre design.

Pentru acest model, Sony păstrat în mare parte designul reprezentantiv al telefoanelor sale din ultimii ani. PRO-I este un smartphone lunguieț și îngust, fără notch sau perforație în ecran, dar cu margini negre mici sus și jos. Tot acolo se ascund cele două difuzoare și camera de selfie. Pe spate vedem cea mai mare schimbare: look-ul și amplasamentul camerelor. Sony PRO-I este primul smartphone cu un senzor de 1 inch cu autofocalizare la detecția fazei, iar asta se vede: camera principală fiind mai mare decât celelalte două. În modulul camerei avem și un senzor 3D ToF, un microfon și un bliț. Tot aici vedem și logo-ul Sony și al Zeiss.

Alte schimbări importante au loc pe marginile telefonului. Sony a creat aceste linii, striații sau cum vrei să le spui care oferă o prindere mai bună și un aspect mult mai plăcut telefonului. De asemenea, a adăugat și două elemente pe care sper să le văd și pe alte telefoane: un buton dedicat pentru video, însă a cărei funcție poate fi personalizată de fiecare pentru ce dorește și mai este această perforație care a fost creată pentru atașarea unui strap, precum cele regăsite la camere foto. Așa nu mai ai griji că o să-ți scape telefonul din mână atunci când pozezi sau când filmezi. Ar fi fost excelent dacă ar fi fost inclus în cutie.

Butonul dedicat fotografiării este mai mare și este texturat ceea ce înseamnă că este plăcut la atingere. Acesta este excelent și îți permite să-l apeși pe jumătate pentru focalizare apoi până la capăt pentru realizarea fotografiei.Butonul de pornire funcționează în continuare ca și senzor de amprentă, iar sertarul pentru SIM și microSD se scoate în continuare foarte ușor cu unghia. Acest model este hibrid dual-SIM și poate fi folosit cu două SIM-uri sau un SIM și un card microSD.

Ce salarii se câștigă în România în domeniul Sport & Wellness

Telefonul este unul cu o greutate plăcută de 211 grame, însă în ciuda unui senzor foto mai mare nu este foarte gros la 8,9 mm. Structura este de aluminiu, iar pe față și pe spate avem sticlă Gorilla Glass. Are și rezistență la apă și praf.

Este un telefon premium, elegant care mie îmi place foarte mult și cred că este cel mai bun design al Sony pe telefoane. Singura nemulțumire la acest capitol rămâne senzorul de amprentă deoarece când folosesc telefonul ating senzorul de amprentă prea des cu alte degete și când vreau să-l deblochez îmi apare acel mesaj de avertizare că am încercat de prea multe ori.

Bun și acum să trecem la cel mai important aspect al acestui telefon: la camerele foto. Și ce înseamnă că ai un telefon cu un senzor mai mare.

Camere Foto Sony Xperia PRO-I

Xperia PRO-I este dezvoltat pe baza aceleiași tehnologii pe care le găsim pe camerele mirrorless Alpha și este primul smartphone din lume care include un senzor de 1 inch cu AF pentru detecția fazei. Au mai fost alte două telefoane în trecut cu un senzor de această mărime precum Panasonic CM1 și Aquos R6. Însă mai recent am văzut și acel Xiaomi M11 Ultra care are un senzor cu o mărime comparabilă.

Cum a evoluat industria de software din România în 2021: motoare de creștere...

Acest senzor are 12 MP și o deschidere a diafragmei de f/2 sau f/4, echivalentul a 24 mm. Are stabilizare optică și 315 puncte de focus care acoperă 90% dintr-un cadru. Alături mai avem un sneozr de 12 MP f/2.4 telefoto echivalentul a 50 mm cu stabilizare optică și zoom optic de 2x. Sistemul este completat de o cameră ultrawide f/2.2 și un senzor 3D ToF pentru detectarea profunzimii de câmp. Deci avem un sistem bun pentru cam orice: peisaje, portrete, fotografie de stradă, video și așa mai departe.

De ce este important acel senzor mare de 1 inch într-un telefon? Deoarece șterge oarecum linia dintre un smartphone și o cameră foto. Un asemenea senzor este regăsit în camera foto Sony RX100VII, însă într-un corp mult mai mic și mai compact și PRO-I este și un telefon, nu doar face poze.

Fotografia computațională face minuni, însă este nevoie și de un hardware performant, de senzor mai mari, pixel mai mari pentru fotografii mai bune. Un astfel de senzor îți oferă un bokeh mai natural în portrete, este mai luminos deoarece pixelii mai mari pot capta mai multă lumină, este capabil să surprindă mai multe detalii într-o fotografie.

Ca să vă dați seama ce înseamnă asta am făcut mai multe fotografii cu Xperia PRO-I și cu Xperia 1 III (vezi video). După cum se poate observa în imagini, PRO-I captează mai multe detalii după cum se poate vedea în acest ornament de brand și în lemnul din partea de jos. De asemenea, aici putem observa mai multe detalii în scoarța copacului și un bokeh mai intens și mai frumos. În această imagine puteți observa mai multe detalii în frunze, dar și pe clădire în partea de sus. Toate aceste fotografii au fost realizate pe modul Auto pentru a nu influența niciun fel rezultatul final.

De asemenea, se poate vedea și în acest video faptul că senzorul lui PRO-I prinde mai multă lumină și la același ISO are mai puțin noise în imagine, însă imaginea este mai soft, însă asta pare să fie un punct slab al lui PRO-I. În clipurile 4K la 24 de fps nu avem la fel de multe detalii pe cât mi-aș dori pe video. Atunci când subiectul se află în fața camerei îmi place imaginea, dar dacă filmez un peisaj sau un cadru larg se vede lipsa detaliilor. Mie, din aceste comparație, îmi este destul de clară superioritatea unui senzor mai mare.

Xperia PRO-I dispune de 315 puncte AF de detecție a fazei care acoperă 90% din suprafața imaginii, precum și Real-time Eye-AF pentru oameni și animale, Real-time tracking, fotografiere în rafală la 20 de cadre pe secundă.Ce înseamnă asta? Practic că nu o să ai probleme cu focalizarea, telefonul reusește să găsească foarte ușor ochii unui om sau al unui animal și păstrează focusul acolo, indiferent unde sau cât de repede se mișcă în cadru. Asta este valabil la video, dar și la fotografie.

Altceva extraordinar este posibilitatea realizării a 20 de cadre pe secundă, iar subiectul va fi în focus dacă lumina este bună. Absolut fantastic, nici măcar unele camere foto pro nu pot atinge această performanță.

Celelalte două camere realizează fotografii bune în diferite tipuri de scene, însă camera ultrawide nu este bună în luminozitate scăzută sau noaptea. De fapt, din păcate, Sony PRO-I nu face o treabă bună noaptea pe niciunul din senzor. Imaginiile sunt cel mult...ok, dar nu se apropie de ceea ce fac alții precum Apple, Huawei sau Samsung.

La fel ca și la alte modele Xperia, Sony vine cu aplicațiile Photography Pro și Cinema Pro, la care adaugă Video Pro. Primele două le știi dacă ești familiarizat cu Xperia 1 III sau 5 III și permite schimbarea tuturor setărilor cu care ești obișnuit pe o cameră și poți selecta să faci chiar și fotografii RAW pe 12 biți pentru gradații de culori bogate și permit o editare foto mai avansată.

Pe partea de video, Xperia PRO-I este primul care oferă posbilitatea înregistrării 4K la 120 fps care poate fi folosită la această viteză sau direct slow-motion până la 5x. Acest telefon oferă nenumărate posibilități de filmare, doar timp să ai. Poate singurul lucru care lipsește este filmarea 8K, însă eu nu aș dori așa ceva neapărat.

Aplicația Video Pro a fost integrată de Sony pe acest telefon pentru a permite realizarea de clipuri video mai rapid. Intri aici, dai pe Auto sau modifici o singură chestie și ești gata să filmezi. E o metodă mai simplă de a surprinde clipuri și nu mai trebuie să stai să creezi proiecte în Cinema Pro atunci când vrei să schimbi rezoluția sau numărul de cadre pe secundă. Este o adiție binevenită și sper să apara și pe alte modele Xperia în viitor.

Pe video, autofocusul și stabilizarea este excelentă ți mi-a plăcut și felul în care filmează și obiectivul de 50 mm. Am fost dezamăgit doar de lipsa detaliilor din clipurile filmate cu senzorul de 1 inch, însă sper să se rezolve într-un update de software.Pe lângă microfoanele stereo, modelul Xperia PRO-I dispune de un al treilea microfon încorporat lângă camera principală pentru a le oferi utilizatorilor înregistrare audio clară.

Era să și uit, există și o cameră foto frontală pentru selfie-uri, însă una mediocră, cel mult, iar un telefon de un asemenea calibru ar merita ceva mai bun.

Performanță și autonomie Xperia PRO-I

Însă nu am terminat, PRO-I este și un telefon bun. Are un ecran 4K HDR OLED de 6,5 inci cu o rată de refresh la 120 Hz pe care l-am mai văzut și pe Xperia 1 III. Este fantastic și jocurile, filmele arată excelent, browsingul este foarte fluid și plăcut. Ai un mod de vizualizare standard și un mod creator care redă un look mai natural pentru cei care apreciază asta. Singurul aspect negativ este faptul că ecranul este lunguieț de 21:9 și atunci când întinzi imaginea pe întreg ecranul există șanse foarte mari să tai din capetele oamenilor sau să pierzi informații. Mai ales pe YouTube. Pe Netflix mi se pare ok deoarece nu pierzi atât de mult din imagine.

Știu argumentul că 4K pe un asemenea ecran nu are sens, dar imaginea arată foarte bine. Densitatea pixelilor e de 641 ppi, cred că cea mai mare pe un telefon și e o plăcere să te uiți pe acest ecran. Și sunt dispus să sacrific bateria pentru asta.

Pentru entertainment ai și două difuzoare stereo, Dolby Atmos și DSEE Extreme care reface sunetul la o calitate superioară, iar dacă asta nu-ți place atunci poți să-ti pui căștile favorite cu fir pentru că acest telefon are mufă de căști.

La nivel de performanță, avem cam ce este mai bun în acest moment cu procesorul Snapdragon 888 5G, 12 GB RAM și 512 GB spațiu de stocare. Deci rulezi toate jocurile fără probleme la setări grafice mari. Problema este că se încălzește tare dacă te joci ceva precum Marvel Revolution la setări grafice ridicate. În stress test cu 3D Mark, telefonul a ajuns la o temperatură ridicată de 49 de grade, la o temperatură ambientală de 22 de grade. Pe timp de vară, cred că telefonul se va încălzi și mai repede sau mai tare.

Totuși, în utilizarea zilnică nu am sesizat probleme din acest punct de vedere. Am filmat și 4K la 120 fps timp de 10 minute și telefonul era călduț, însă nu aș zice că sunt motive de îngrijorare. Sigur, dacă filmezi afară la 35-40 de grade este posibil ca telefonul să oprească filmarea mai devreme sau să se încingă mai tare.

Bateria telefonului este una de 4500 mAh care te poate ține o zi de utilizare medie, însă în cazul meu am obținut cam 3 ore sau 3 ore și jumătate de screen on time cu o singură încărcare. Dacă renunți la 120 Hz refresh rate și nu filmezi și nu fotografiezi la fel de mult atunci poate se extinde acest timp. PRO-I se încarcă la 30 de wați și ajunge la 50% cam în 30 de minute. Din păcate, nu are încărcare wireless. Pentru conectivitate și transferuri rapide, avem 5G și Wi-Fi 6.

Înainte să închei acest review trebuie să vă mai povestesc de un accesoriu foarte interesant pe care Sony îl lansează pentru acest telefon, însă, din păcate, nu l-am avut și la test. Japonezii au lansat un kit de vlogging pentru acest telefon ca să te filmezi cu acel senzor mare când pleci în călătorie sau în viața de zi cu zi. Acest kit este format dintr-un monitor de vlogging cu un ecran de 3,5 inci care se atașează magnetic pe un suport de metal, apoi acest suport se poate prinde de un minitrepied.

Acest monitor îți permite să te vezi când te filmezi și are și o mufă jack de 3,5 mm pentru a conecta un microfon extern. Dacă combini acest monitor cu un mini trepied precum cel al Sony atunci poți controla înregistrare ușor fără să fii nevoit să mai atingi telefonul.

Pentru că acest PRO-I poate fi considerată o cameră foto cu un telefon, Sony aduce și o husă de piele, același material pe care-l vezi pe alte camere foto.

Monitorul este destul de scump la 899 de lei, iar husa are un preț ridicol de mare de 500 de lei.

Înainte de concluzie hai să vedem punctele pro și contra pentru Sony Xperia PRO-I.

Puncte Pro și Contra Sony Xperia PRO-I

Pro:

Contra:

Acum am ajuns la final și să punem toate aceste lucru în balanță cu prețul. Xperia PRO-I este disponibil la precomandă pentru 8500 de lei și va fi livrat începând cu 17 ianuarie în România. Este un preț mare pentru un telefon. Este un telefon de nișă care va fi atrăgător doar pentru fotografi, pasionații de video și foto care doresc un telefon cu un senzor mare, ce ar putea să înlocuiască o cameră portabilă ca un point and shoot.

Dacă am trăi într-o lume imaginară în care aș putea să-mi aleg orice telefon și să nu plătesc nimic, atunci PRO-I ar fi foarte tentant pentru mine, însă cum trăim în realitate, eu mi-aș lua o cameră foto și un telefon de banii ăștia. Aș putea să-mi iau un Sony ZV-E10 și un smartphone midrange sau o cameră full-frame profesionistă precum Sony A7C sau A7III și un telefon entry level.

Îmi place foarte mult designul telefonului, senzorul de 1 inch, tehnologiile de autofocalizare, însă mi-aș dori ca Sony să lucreze mai mult pe partea de fotografie computațională și poate să scadă și prețul.