REVIEW: Finch, o explorare emoționantă a lui Tom Hanks a ceea ce înseamnă să fii om, chiar și într-un scenariu postapocaliptic

Timp 07/07/2022 De mhb

În general, SF-urile nu te fac să verși o lacrimă. Chiar dacă e vorba despre roboți sau sfârșitul lumii, nu pot fi atât de emoționante ca un film de dragoste sau o dramă. Mai ales, de la un SF postapocaliptic te aștepți la scene de violență, zombie și așa mai departe. Dar SF-ul Finch reușește să te atingă. Poate crezi că un trio format dintr-un bărbat, un câine și un robot n-ar avea de ce să te emoționeze, dar trebuie să vezi filmul ca să-ți dai seama cât de bine este exploatată partea asta.

Ficțiunea apocaliptică este un subgen al science-fiction-ului în care sunt descrise evenimente legate de sfârșitul civilizației din cauza unei potențiale catastrofe existențiale, cum ar fi războiul nuclear global, pandemie, atac extraterestru, impact astronomic, revoltă cibernetică, singularitate tehnologică, fenomene supranaturale, judecata divină, schimbările climatice, epuizarea resurselor sau alte dezastre generale.

Ficțiunea postapocaliptică are loc într-o lume sau civilizație în care a avut loc deja un dezastru general. Intervalul de timp poate fi imediat după catastrofă, concentrându-se pe suferințele sau psihologia supraviețuitorilor, sau mult mai târziu, de multe ori incluzând tema catastrofei (sau a civilizației dinainte de catastrofă) care a fost uitată sau a devenit mitologie. Povestirile post-apocaliptice se desfășoară adesea într-o lume agrară, într-un viitor non-tehnologic sau într-o lume în care mai există doar câteva elemente dispersate de tehnologie. Există un grad considerabil de estompare între această formă de science-fiction și cea care se ocupă cu lumi distopice.

În „Finch”, un bărbat, un robot și un câine formează o familie mai puțin obișnuită,. Finch Weinberg (Tom Hanks) este un inginer robotic și unul dintre puținii supraviețuitori ai unui eveniment solar cataclismic care a lăsat lumea într-un pustiu. El construiește un robot care să aibă grijă de câinele său, după ce moare. Finch, care locuiește într-un buncăr subteran de un deceniu, și-a construit propria lume pe care o împărtășește cu câinele său, Goodyear. El creează astfel un robot (vocea lui Caleb Landry Jones) pentru a avea grijă de Goodyear. În timp ce trioul pornește într-o călătorie periculoasă într-un vest american pustiu, Finch se străduiește să-i arate creației sale, pe care o botează Jeff, bucuria de a fi în viață. Călătoria lor este plină atât de provocări, cât și de umor, pentru că lui Finch îi este greu să-i determine pe Jeff și pe Goodyear să se înțeleagă.

Finch, un SF postapocaliptic care te face să râzi și să plângi în același timp

Dacă ai crea un film SF pentru a-i cuceri chiar și pe cei mai cinici dintre spectatori, lista de ingrediente ar putea arăta ca „Finch”. Tom Hanks? Da. Efecte speciale cu buget mare? Da. Un animal drăguț? Da. Un Robot? Da. Lecții pline de înțelepciune despre viață? Da.

„Finch” necesită o întreagă gamă de emoții. Întrebat fiind, într-un interviu, despre cum echilibrează momentele mai serioase cu comedia, Tom Hanks a spus că „treaba actorului este să fie la înălțimea textului și a așteptărilor legate de fiecare piesă în parte”.

Dacă asemeni acest film cu „Pinocchio”, nici nu greșești. Finch este creatorul, iar Jeff este învățăcelul. „Finch” este mai degrabă un basm, despre un bărbat ale cărui interacțiuni și experiențe cu robotul pe care l-a creat îl pot face o versiune mecanică plus inteligența artificială a unui băiat adevărat. După cum a arătat în „Cast Away”, Hanks poate face conversațiile cu obiecte neînsuflețite vii, captivante și chiar emoționante. „Finch” ne oferă un robot care nu numai că vorbește, ci învață și crește.

O erupție solară a distrus stratul de ozon și majoritatea vieții umane, animalel și vegetația de pe Pământ cu radiații devastatoare. Acum, chiar și câteva secunde în lumina soarelui ard pielea expusă. Finch, cândva inginer și expert în computere, este un singuratic. Crearea de gadgeturi și căutarea hranei într-un costum high-tech l-au ținut ocupat și l-au ajutat să rămână în viață timp de 15 ani după sfârșitul aproape a tot ce însemna odată viața.

Câinele lui, Goodyear, și un robot simpatic pe nume Dewey sunt singurii săi tovarăși. Dar pe măsură ce filmul se desfășoară, Finch trebuie să facă unele schimbări. Una dintre ele se referă la o furtună care se apropie rapid, care este atât de devastatoare încât nu mai pot rămâne în casa/laboratorul lui din St. Louis.

Cealaltă intrigă devine mai evidentă când îl vedem pe Finch scuipând sânge când tușește. Și astfel, el construiește un robot mai mare, scanându-și întreaga bibliotecă pentru a o încărca ca memorie. Dar furtuna se apropie foarte repede. Există un moment de umor ironic în timp ce programul de calculator pe care Finch îl folosește pentru a programa robotul răspunde cu un mesaj prea familiar pe ecran: „Vă rugăm să sunați la asistența tehnică pentru ajutor”. Și nu e singura scenă hilară din film, dar nu ți le spun pe toate – trebuie să le savurezi singur.

Așadar, pentru că trebuie să se grăbească, doar 72% din date sunt încărcate în robot și există timp doar pentru câteva lecții rapide despre chestiuni vitale, cum ar fi mersul fără a cădea.

Ca orice inginer bun, Finch a programat robotul cu renumitele directive ale lui Isaac Asimov, dar adaugă și o altă directivă. În loc de primatul lui Asimov asupra vieții și bunăstării umane, Finch îi spune robotului că prima lui prioritate este să aibă grijă de câine. Pe măsură ce furtuna se apropie, ei pleacă într-un RV Fleetwood din 1984 alimentat cu panouri solare. Finch vrea să meargă la San Francisco și să vadă Podul Golden Gate. Nu l-a văzut niciodată, dar de când era adolescent are o carte poștală cu o poză cu ea, de la tatăl său. Nu are idee dacă este în siguranță acolo, dar ei „se vor îndrepta spre vest, peste munți, în căutarea unor locuri care promit”.

Robotul poate avea doar 72% din datele încărcate, dar în mod clar are un algoritm de inteligență artificială foarte puternic. Astfel, robotul devine mai „uman” pe parcurs. Discursul său devine mai clar și mai expresiv și își arată, de asemenea, simțul crescut al personalității cerând un nume.

Hanks este minunat de vizionat, ca întotdeauna, și îți menține atenția fără efort, cu talentul său inconfundabil.

Dacă ești în căutarea unui SF postapocaliptic plin de acțiune sau chiar horror, cu zombie colcăind sau scene de violență, Finch nu este răspunsul. Uită-te dacă apreciezi talentul artistic, un actor bun și o poveste frumoasă, chiar dacă scenariul este cumva previzibil – Finch moare, iar robotul se responsabilizează să aibă grijă de câine, precum i-a promis creatorului său. De acolo, ne imaginăm fiecare ce vrea. Poate, dacă poți să-ți lași telefonul deoparte pe tot parcursul filmului, înseamnă că nu ți-ai pierdut timpul.